Olievretende, asfaltminnende micro-organismen uit Californië

Amerikaanse onderzoekers hebben bacteriën geïdentificeerd die zich op hun gemak voelen in asfalt of zware stookolie. De organismen maken minstens drie tot nu toe onbekende soorten enzymen aan waarmee ze koolwaterstoffen kunnen afbreken, zo blijkt uit een publicatie in Applied and Environmental Microbiology.

De bacteriën kunnen overleven in een oliemengsel dat geen water, vrijwel geen zuurstof maar wel allerlei toxische verbindingen bevat. Mogelijk zijn ze te gebruiken om olievervuiling op te ruimen, of zijn hun enzymen in te zetten in biotechnologische productieprocessen.

De onderzoekers van de University of California (Riverside) troffen de bacteriën aan in de teerputten van Rancho La Brea, een toeristische attractie in Los Angeles. Het leven verraadde zichzelf door de methaanbellen, die voortdurend uit de teer naar boven komen.

Om het DNA van de bacteriën in handen te krijgen hebben de onderzoekers een teermonster bevroren met vloeibare stikstof en het vervolgens in een vijzel fijngestampt.

bron: UC Riverside