CP-31398

Zonnebrandcrème versterkt DNA-reparatiemechanisme

Een huidcrème met een klein molecuul dat het DNA-reparatie-eiwit P53 heractiveert, vermindert de kans op huidkanker bij muizen aanzienlijk. Dat meldt biochemicus Mohammed Athar (University of Alabama) later deze week in het Journal of Clinical Investigation.

p53 wordt wel ‘de bewaker van het genoom’ genoemd. Het eiwit regelt onder meer celdeling, apoptose van zieke cellen en reparatie van beschadigd DNA. Bij meer dan de helft van alle menselijke kankers blijkt het gen, dat voor p53 codeert, te zijn beschadigd, waardoor het eiwit niet actief meer is.

Al in 1999 hebben onderzoekers van farmaconcern Pfizer laten zien dat de verbinding CP-31398 in vitro het DNA-bindende domein van p53-eiwitten kon repareren. Waarom wisten ze ook niet.

Athar weet evenmin hoe het werkt, maar hij heeft het wel voor het eerst bij levende muizen uitgeprobeerd. Hij smeerde haarloze muizen in met crème die wel of geen CP-31398 bevatte. Daarna stelde hij ze gedurende 35 weken tweemaal per week bloot aan een flinke dosis UV-straling. Resultaat: mét CP-31398 gemiddeld 7 tumoren, maar zonder CP-31398 gemiddeld 16 die ook nog eens zes keer zo groot waren.

Er blijven nog wel een hoop vragen over. Werkt het ook bij mensen? Kan CP-31398 ook schade herstellen die niet door UV is veroorzaakt? Is het alleen herstel of wordt ook het functioneren van p53 versterkt? Zijn er geen bijwerkingen? Wordt vervolgd.