Muizen hebben drie ionkanalen die ervoor zorgen dat ze vluchten voor vuur. Belgische onderzoekers leggen in Nature uit dat muizen die ze alle drie missen geen pijn voelen bij verbranding.

De groep van Thomas Voets heeft ontdekt dat het ‘transient receptor potential’ (TRP) ionkanaal TRPA1 betrokken is bij het voelen van pijn bij hitte. Eerder onderzoek had al uitgewezen dat de TRP-ionkanalen TRPV1 en TRPM3 hier ook aan bijdragen.

Nu weten we dat deze ionkanalen alle drie pijn bij hitte kunnen detecteren. Bij een te warme omgeving activeren ze en zorgen ze ervoor dat de neuronen een signaal versturen. Hierdoor maakt de muis een reflexbeweging bij de hitte vandaan.

De onderzoekers hebben de betrokkenheid van TRPA1 ontdekt door deze beschermende reflex te bestuderen in muizen zonder TRPV1 en TRPM3. Daarna hebben ze gekeken naar muizen die TRPA1 en één van de andere ionkanalen misten. Deze muizen voelden nog steeds pijn bij hitte. Uiteindelijk hebben ze gevonden dat muizen die alle drie de TRPs niet hadden zichzelf niet beschermden tegen hitte. Hieruit concludeerden de onderzoekers dat muizen minimaal één van deze kanalen nodig hebben om verbranding te voorkomen. De andere twee fungeren als back-up.

Voets en collega’s willen nu kijken of ze mensen met chronische pijn kunnen helpen met hun nieuwe kennis over pijnreceptoren.

Bron: Nature