CS11

Uitvinding mogelijk ook effectief tegen influenza

Amerikaanse onderzoekers hebben octrooi aangevraagd op een molecuul, genaamd CS11, dat in vitro de voortplanting van het SARS-virus tegenhoudt. Het zou voor het eerst zijn dat een effectief middel tegen dit coronavirus wordt gevonden.

Het molecuul blokkeert de werking van het enzym ‘chymotrypsin-like cysteine proteinase’ (CCP). Dit ezym katalyseert de vorming van bepaalde chemische bouwstenen die het virus nodig heeft om zichzelf te reproduceren.

Onderzoeker Yuan-Ping Pang, van de Mayo-kliniek in Rochester, heeft de vorm van CCP nagebootst op de computer. Vervolgens zocht hij in stoffenbibliotheken naar kleine moleculen, die er precies op zouden moeten passen.

Met twaalf mogelijke kandidaten behandelde hij vervolgens celkweekjes uit de nieren van apen, die met SARS waren besmet. Nummer elf bleek de reproductie van het virus inderdaad te remmen, terwijl geen toxische neveneffecten werden waargenomen.

Wonderlijk genoeg blijkt het molecuul ongeveer dezelfde driedimensionale vorm te hebben als Tamiflu, een stof die wordt verkocht als middel tegen vogelgriep. Pang hoopt daarom dat ‘zijn’ stof ook werkzaam zal blijken tegen griepvirussen, al heeft hij dat nog niet uitgeprobeerd.

Of CS11 überhaupt praktisch bruikbaar is als medicijn tegen wat dan ook, moet uiteraard worden afgewacht.

bron: NewScientist.com