Bloem ontstaat door uitschakeling meeldraad-genen

De kroonbladeren van veel bloemen ontstaan doordat micro-RNA ter plekke enkele genen uitschakelt. Anders zouden er op die plek meeldraden groeien, zo schrijven onderzoekers van de Radboud Universiteit Nijmegen in Nature Genetics.

De ondezoekers onder leiding van geneticus Michiel Vandenbussche hebben het bij toeval ontdekt. In een kas van de universiteit troffen ze een gemuteerde petunia aan, die in plaats van bloemblaadjes een extra krans van meeldraden vormde.

Nader onderzoek leerde dat de mutatie in één gen zat, en dat dat gen codeerde voor micro-RNA. Dat micro-RNA blijkt genen te blokkeren die verantwoordelijk zijn voor de meeldraadvorming. Wanneer die zich niet vormen, blijft ruimte over voor een kroonblad. Die kroonbladeren hebben het voordeel dat ze insecten en vogels aantrekken die vervolgens het stuifmeel helpen verspreiden. De gemuteerde petunia heeft dus vermoedelijk per abuis een stap terug gedaan in de evolutie, concluderen de Nijmegenaren.

Inmiddels is duidelijk dat het bij leeuwenbekjes ook zo werkt. Een universeel mechanisme is het verigens niet: de bij genetici populaire zandraket (Arabidopsis) regelt het bijvoorbeeld anders.

bron: Radboud Universiteit