Mogelijk 10.000 jaar geleden van chimpansee overgesprongen

Malaria is ontstaan in chimpansees en komt mogelijk nog maar 10.000 jaar bij mensen voor. Dat melden Amerkaanse onderzoekers in PNAS na vergelijking van alle genetische varianten van malariaparasieten die ze konden vinden.

Dat de meest bekende menselijke malariaparasiet Plasmodium falciparum nauw verwant is aan de chimpanseeparasiet P. reichenowi was al langer bekend. Maar tot nu toe werd aangenomen dat beide soorten parallel waren geëvolueerd.

Analyse van het bloed van 94 chimpansees uit Kameroen en Ivoorkust heeft echter 8 nieuwe varianten van P. reichenowi opgeleverd, die genetisch zó sterk lijken op P. falciparum dat die laatste er wel uit moet zijn ontstaan.

Het onderzoek suggereert dat de parasiet maar één keer op de mens is overgesprongen en dat alle exemplaren van P. falciparum dezelfde P.reichenowi als voorouder hebben. De genetische variatie binnen de menselijke variant is dan ook stukken kleiner.

Het overspringen kan maximaal 2 of 3 miljoen jaar geleden zijn gebeurd. Maar de onderzoekers achten het waarschijnlijker dat het pas in de steentijd was, minimaal 10.000 jaar geleden. Toen begonnen mensen oerwoud te rooien voor hun landbouw-activiteiten en kwamen daardoor voor het eerst dicht in de buurt van chimpansee-populaties.