Loodionen in water zijn op ppb-niveau aan te tonen met een geprepareerde audio-cd. Hoe zuiverder de muziek die er uit komt, des te onzuiverder het water, zo schrijven Canadese en Chinese onderzoekers in het tijdschrift Analytical Chemistry.

Hun idee is om op de cd DNA-ketens te immobiliseren die zijn ‘gekleurd’ met een beetje zilver. Die ketens verhinderen het aflezen van de gegevens op de cd.

Daarnaast zet je er DNA-afbrekende enzymen op die alleen door lood worden geactiveerd, en niet door andere metaalionen.

Stel je de cd vervolgens bloot aan een loodhoudend watermonster, dan worden de enzymen geactiveerd en zullen de DNA-ketens deels worden afgebroken. Hoe hoger de loodconcentratie, des te ‘leesbaarder’ de cd weer wordt. Om dat nauwkeurig te meten gebruik je de cd-speler van een pc, waarop je diagnosesoftware installeert die het aantal afleesfouten in een vooraf opgenomen audiobestand kan tellen. Zulke software is gratis van internet te halen.

De onderzoekers zijn er in geslaagd om een combinatie van cd en cd-speler zo te kalibreren dat hij Pb2+-concentraties van 10 nM tot 1 mM kwantitatief kan meten. Andere ionen , waaronder Zn2+, Ba2+, Mg2+, Ca2+, Cu2+ en Hg2+, verstoorden de meting niet.