Gelabelde amyloïdevezels blijken extreem lichtgevoelig

De groei van amyloïdevezels is te stoppen en zelfs terug te draaien door de vezels eerst te labelen met een bepaalde kleurstof, en ze vervolgens te bestoken met een bescheiden laserbundel. Mogelijk is dit verschijnsel te gebruiken als therapie tegen amyloïdegerelateerde hersenaandoeningen zoals de ziektes van Alzheimer, Parkinson en Huntington, zo schrijven Japanse onderzoekers in het Journal of Biological Chemistry.

Yuji Goto en zijn collega’s wilden eigenlijk een techniek ontwikkelen om de vorming van amyloïdeformaties in real time te kunnen bestuderen , met behulp van total internal reflection fluorescence microscopy (TIRFM). Daartoe labelden ze de vezels met thioflavine T (ThT), een kleurstof die specifiek aan amyloïde-eiwitten hecht.

Vervolgens probeerden ze om met laserlicht (golflengte 422 nm) de ThT te laten fluoresceren. Dat lukte uitstekend. Maar tot hun verbazing werden bepaalde delen van de vezels er meetbaar door aangetast.

Hoe het komt, weten de Japanners niet. Maar ze vermoeden dat de door het licht aangeslagen ThT-moleculen een deel van hun energie overdragen aan zuurstof in de buurt. Daardoor zouden vrije radicalen worden gevormd die bepaalde aminozuren uit de eiwitketens afbreken.

bron: American Society for Biochemistry and Molecular Biology