De botten die vorig jaar in Leicester werden opgegraven, zijn inderdaad die van koning Richard III. DNA-onderzoek bewijst dat, meldden onderzoekers van de plaatselijke universiteit maandagochtend tijdens een persconferentie.

De dienstdoende geneticus Turi King zegt ‘extreem verheugd’ te zijn dat het ten eerste überhaupt lukte om een bruikbaar DNA-monster te extraheren uit de ruim 500 jaar oude botten, en ten tweede om nog een levende persoon te vinden die in rechte lijn afstamde van Richards zuster zodat er een vergelijking mogelijk was..

Richard III sneuvelde in 1485 tijdens een veldslag, na slechts twee jaar koningschap. Zijn vijanden moffelden het lijk min of meer weg in een kerk in Leicester. Nadat die in de zestiende eeuw was afgebroken, wist niemand meer waar het graf precies was.

Historici wisten echter te reconstrueren waar de kerk ongeveer moet hebben gestaan. Een deel van de locatie bleek inmiddels in beslag te worden genomen door een parkeerterrein van de gemeente. Toen men daar ging graven vond men bijna onmiddellijk de fundamenten van de kerk. En een skelet.

Koolstof-14-datering leerde dat het skelet van rond 1500 moest zijn. De lichaamsbouw kwam aardig overeen met wat we van Richard III weten, met name wat de kromme ruggengraat betrof. En er was overduidelijk met een wapen op ingehakt.

Het DNA-onderzoek bevestigt nu dus dat het inderdaad de ex-koning moet zijn. Er zijn al plannen voor een herbegrafenis in de huidige kathedraal van Leicester.