Huisstof bevat gemiddeld ruim 2.000 soorten schimmels en 7.000 verschillende bacteriën. Dat concluderen onderzoekers van de University of Colorado at Boulder die stofmonsters uit 1.200 Amerikaanse huishoudens door de sequencer hebben gehaald.

In het kader van een project genaamd The Wild Life of Our Homes stuurden vrijwilligers massaal monsters in van het roemruchte randje boven de deur dat nooit wordt afgestoft (behalve door beroepssergeants met witte handschoenen).

In Proceedings of the Royal Society B melden Noah Fierer en collega’s dat de schimmelpopulatie vooral afhankelijk is van de plek waar het huis staat. De meeste schimmels lijken dan ook van buiten te komen: ze waaien door het raam naar binnen of blijven aan kleding hangen.

Welke bacteriën je vindt hangt juist nauwelijks van de locatie af, en des te meer van de samenstelling van het gezin. Sommige soorten komen meer voor op vrouwen dan op mannen, of omgekeerd. Maar huisdieren beïnvloeden de populatie nog veel sterker.

Fierer benadrukt overigens dat de aanwezigheid van al die micro-organismen een fact of life is waar je vooral niet van moet schrikken - het overgrote deel is trouwens volmaakt onschadelijk.