Door de overdracht van plasmiden in bacteriën te remmen willen onderzoekers van de universiteit van Montreal verspreiding van antibioticaresistentie vertragen. Dit schrijven Christian Baron en collega’s in Scientific Reports.

Door plasmiden aan elkaar door te geven kunnen bacteriën de genen die coderen voor resistentie snel verspreiden. Een essentieel eiwit om plasmide pKM101 te kunnen doorgeven is bijvoorbeeld TraE. Om verspreiding van plasmiden te voorkomen onderzochten ze daarom moleculen die binden aan TraE, om vervolgens, met röntgenkristallografie te ontsluieren hoe die binding precies werkt. Met die informatie konden ze nieuwe, kleine moleculen ontwikkelen die sterk binden aan TraE, waardoor het niet meer dimeriseert en niet kan zorgen voor overdracht van plasmide pKM101.

Hoewel voor andere plasmiden waarschijnlijk weer andere eiwitten essentieel zijn hopen Baron en zijn collega’s dat hun manier van ontwerpen, gebaseerd op de structuur van essentiële eiwitten, kan helpen om in de toekomst remmers van plasmideoverdracht te produceren. Ze hopen zo moleculen te vinden die in de toekomst gebruikt kunnen worden in ziekenhuizen waar veel resistentie voorkomt.

Helaas vertellen ze er niet bij hoe ze dit verwachten toe te passen en of ze hun moleculen bijvoorbeeld willen toedienen in combinatie met toekomstige antibioticakuren.

Bron: University of Montreal