Het is nu mogelijk om met een papierstrookje op virussen te testen. Amerikaanse onderzoekers kunnen er onder andere dengue en het zikavirus mee identificeren, meldt Science.

De groep van Feng Zhang had eerder al SHERLOCK (Specific High Sensitivity Enzymatic Reporter UnLOCKing) ontwikkeld.

SHERLOCK gebruikt de CRISPR-eiwitten Cas13 en csm6 om virussen op te sporen. Vergelijkbaar met Cas12a, knipt Cas13, nadat het zijn doelsequentie heeft geknipt, al het RNA in de buurt. De onderzoekers gebruiken dit door een fluoresceïne amidiet (FAM-)label en een biotinelabel vast te maken aan een stuk RNA en dit toe te voegen aan de test. Als biotine en FAM worden gescheiden, heeft Cas13 het virus gevonden.

Nu komt Zhang met een test die vergelijkbaar is met een zwangerschapstest. Een mengsel van de eiwitten, de RNA’s en het patiëntenmonster wordt toegevoegd aan de teststrook. Hier bindt FAM aan met goud gelabelde antilichamen. Op de strook zitten twee lijnen, een streptavidinelijn die biotine bindt en daarboven een lijn die de antilichamen bindt. Zolang biotine en FAM met het RNA aan elkaar vast zitten, zullen de moleculen niet verder komen dan de laagste lijn. Als FAM los is van dit RNA, dan vormt de gekleurde lijn van gelabelde antilichamen zich hoger op het papier. Is de hogere lijn zichtbaar, dan is het virus in het monster aanwezig.

Zulke papierstrookjes, die met het blote oog zijn af te lezen, zijn vooral handig bij virusuitbraken in gebieden zonder moderne medische apparatuur.

Bron: Science