Natuurlijke motoreiwitten nemen pompfunctie over

Labs op een chip kunnen verder worden verkleind door de gebruikelijke miniatuurpompjes te vervangen door kopieën van kinesine-motoreiwitten uit levende cellen. Dat melden onderzoekers uit Florida op de website van Nature Nanotechnology.

Onderzoeksleider Henry Hess denkt op deze manier ‘smart dust’ te kunnen maken: biosensoren ter grootte van stofjes waar een complete, autonoom functionerende antilichaam-assay in zit. Als de stofdeeltjes verkleuren weet je dat ze iets hebben gedetecteerd. Je zou ze kunnen gebruiken om specifieke biomarkers aan te tonen in de bloedbaan, of als goedkope detector voor biologische wapens.

Kinesines spelen een belangrijke rol bij de celdeling. Ze kunnen redelijk ‘zwaar’ moleculair transport aan. De aandrijving gaat langs chemische weg, met adenosinetrifosfaat (ATP).

Op de chip worden ze ingezet als ‘moleculaire vorkheftrucks’ die contaminanten, met antilichamen er aan, van de ene zone naar de andere verschuiven. Onderweg pikken ze ook nog een fluorescent label op. Uiteindelijk stapelen ze de lading op in een hoekje, totdat de labels zo sterk zijn geconcentreerd dat je ze onder de microscoop kunt zien.

Nadeel is nog wel dat de heftrucks er een paar uur voor nodig hebben. Volgens Hess moeten dat seconden worden, wil het principe praktisch bruikbaar zijn.

bron: University of Florida