Zet een spermidinesynthase-gen uit een gistcel in een tomatenplant en het duurt acht dagen langer voordat de geplukte tomaten beginnen te rimpelen. Ook het rottingsproces wordt drie dagen uitgesteld, zo meldt Avtar Handa (Purdue University, VS) op de website van The Plant Journal.

Handa vermoedt dat het met andere plantensoorten ook moet lukken, al heeft hij het nog niet uitgeprobeerd.

Spermidine (N-(3-aminopropyl)butaan-1,4-diamine) is een polyamine dat in planten algemeen voorkomt. Al langer is duidelijk dat het iets met rijpingsprocessen te maken heeft, al weet niemand precies wát.

Het inbouwen van een extra gist-gen was de simpelste manier om de natuurlijke spermidineproductie van de tomaat flink te verhogen, om te kunnen zien wat er gebeurde. In principe moet het ook zonder genetische modificatie kunnen, door tomatenrassen te kruisen die van nature al wat meer spermidine produceren dan normaal. Alleen had het onderzoek dan vele malen langer geduurd.

Op moleculair niveau weet Handa nu nog steeds niet wat er precies gebeurt, maar op macroschaal is duidelijk dat de gen-tomaten veel langer verkoopbaar blijven. Dat kan vooral een uitkomst zijn in delen van de wereld waar de logistiek van de voedselvoorziening mnder optimaal is geregeld dan bij ons.

Voor zover bekend is spermidine overigens niet schadelijk voor de gezondheid.

bron: Purdue