Alle amyloïdestructuren lijken op elkaar

Op atomaire schaal lijken de ziektes van Alzheimer, Creutzfeldt-Jakob en Parkinson, ouderdomsdiabetes en andere degeneratieve aandoeningen sprekend op elkaar. Bij al die ziektes is sprake van een eiwit dat zich via een ‘moleculaire rits’ aaneenrijgt tot een onoplosbare vezelstructuur, zo schrijven onderzoekers van de University of California (Los Angeles) in een publicatie die door Nature online is gezet.

Het is natuurlijk wel telkens een ander eiwit.

De rits werd in juni 2005 voor het eerst in Nature beschreven door UCLA-wetenschapper David Eisenberg. Met hulp van de European Synchrotron Radiation Facility in Grenoble (Frankrijk) had hij toen voor het eerst de 3D-structuur opgehelderd van een amyloïde-achtig eiwit, afkomstig uit een gistcel. De eigenlijke ritsfunctie bleek te worden verzorgd door een segment van zeven aminozuren. Als die segmenten aan elkaar ritsen, trekken ze de eiwitten zo dicht tegen elkaar dat al het water er tussenuit wordt geknepen. Geen wonder dat de rits daarna haast niet meer open te krijgen is.

Sindsdien hebben ze in Grenoble de 3D-structuur achterhaald van elf andere eiwitten die amyloïdestructuren vormen bij verschillende aandoeningen. Zoals Eisenberg al vermoedde komen de segmenten, die nodig zijn om de moleculen aan elkaar te ritsen, in elk plaatje terug.

De onderzoekers hopen dat het uiteindelijk een manier oplevert om de rits te saboteren.

bron: UCLA