Verrassende manier om witte bloedcellen op te voeren

Een kunstmatige combinatie van twee natuurlijke eiwitmoleculen kan muizen volledig afhelpen van multiple sclerose. Dat melden Canadese onderzoekers in Nature Medicine.

De eiwitten in kwestie zijn een granulocyt-macrofaagkolonie stimulerende factor (GM-CSF) en interleukine-15 (IL-15). Normaal gesproken versterken ze allebei het immuunsysteem.

De combinatie, genaamd GIFT15, heeft echter een onverwacht effect. Hij blijkt in te werken op een bepaald type witte bloedcellen, de zogeheten B-cellen. Normaal spelen die een ondergeschikte rol maar onder invloed van GIFT15 gaan ze het immuunsysteem onderdrukken, en stevig ook.

En aangezien MS een kwestie is van een op hol geslagen immuunsysteem dat het centrale zenuwstelsel aanvalt, is GIFT15 een mogelijk medicijn tegen die ziekte.

Bij muizen blijkt het te werken: isoleer B-cellen uit hun bloed, behandel die in een petrischaaltje met GIFT15, en injecteer de cellen weer in de muis. Eén behandeling blijkt genoeg op voorwaarde dat de multiple sclerose nog in een heel vroeg stadium zit.

Bij mensen zou het net zo simpel kunnen werken. De Canadezen zoeken alleen nog iemand die de klinische tests wil betalen.

bron: McGill University