Opvoeren van de concentratie van zogeheten Wnt-signaaleiwitten kan het herstelproces van gebroken botten spectaculair versnellen. In elk geval bij muizen maar waarschijnlijk ook bij andere zoogdieren, zo melden Roel Nusse (Stanford School of Medicine) en collega’s in Science Translational Medicine.

De onderzoekers verpakten de tere Wnt-eiwitten in liposomen, en injecteerden die bij gewonde muizen. Hun botten begonnen dan binnen een paar dagen weer aan te groeien, terwijl het normaal gesproken weken duurt eer een botbreuk bij muizen een beetje heelt.

Dat Wnt-eiwitten een belangrijke rol spelen bij de regeling van embryonale groei, was al langer bekend. Dat je er botgroei mee kunt bevorderen bij volwassen dieren, was ook al eerder geopperd. Maar tot nu toe had niemand het daadwerkelijk uitgeprobeerd.

Nusse heeft nu om te beginnen proefjes gedaan met muizen waarin een gen genaamd Axin2 was uitgeschakeld. Axin2 werkt dempend op het Wnt-signaal, dat bij de gemodificeerde muizen dus veel sterker is dan normaal. Inderdaad rijpen onvolwassen botcellen bij deze muizen sneller. En boor je gaatjes in hun botten, dan blijkt de celgroei daar ineens veel sneller te gaan dan in gezond weefsel.

Vervolgens bewees het proefje met de in liposomen verpakte eiwitten, dat Wnt inderdaad de beslissende factor is.

Mensen beschikken ook over Wnt-signalering, dus Nusse acht het ‘niet onwaarschijnlijk’ dat Wnt-therapie ook bij gewonde mensen kan werken. “But I don’t know how dramatic the effect is going to be.”

Extra documenten