Chinese onderzoekers zeggen transparante imitatie-eierschalen te kunnen maken van siliconenrubber. Zo kun je tenminste goed zien hoe een embryo zich ontwikkelt, schrijven ze in het tijdschrift Science China Technological Sciences.

Eventueel kun je geselecteerde moleculen binnen het embryo voorzien van fluorescerende labels, en met fluorescentiemicroscopie volgen waar ze terecht komen naarmate het embryo zich verder ontwikkelt.

Prof. Liu Ying en promovendus Lai Viyu van de Tsinghua-universiteit in Beijing gebruiken er polydimethylsiloxaan (PDMS) voor, een biocompatibel elastomeer dat ook vaak in labs-op-een-chip wordt verwerkt. Ze zijn er nu twee jaar mee aan het experimenteren. Het lukt ze al om de inhoud van een pas bevrucht vogelei te transplanteren naar zo’n rubber omhulsel en de ontwikkeling van het embryo gedurende 17,5 dagen te volgen, dus vrijwel tot het moment dat het ei moet uitkomen.

In een later stadium denken ze zulke eieren ook te kunnen gebruiken voor diagnostische tests. Zoals bekend is het inwendige van een ei een prima kweekmedium voor allerlei biologische monsters; niet voor niets worden de meeste griepvaccins geproduceerd in kippeneieren. Het voordeel van een PDMS-ei zou dan niet zozeer zijn dat je kunt zien wat er gebeurt, maar eerder dat een proefje in een synthetisch ei allicht beter reproduceerbaar is dan eentje in een echt ei.

bron: Science China Press