In de VS is een DNA-nanorobot ontwikkeld die stollingsfactoren aflevert in tumorbloedvaten. Hierdoor worden die geblokkeerd en gaan tumorcellen dood. Gezond weefsel heeft er geen last van, meldt Nature Biotechnology.

De DNA-nanorobot is een ‘pakketje’ van gevouwen DNA. Daaraan zitten DNA-aptameren die binden aan nucleoline, een eiwit dat in tumoren een rol speelt in de bloedvatvorming. Op het moment dat het DNA-pakketje endotheel met nucleoline bereikt, binden de DNA-aptameren aan nucleoline en ontvouwt het pakket. De inhoud van het pakket staat dan in contact met het bloed.

Aan de binnenkant van het pakket zitten trombinemoleculen. Trombine is een stollingsfactor die zorgt voor de vorming van een bloedproppen. Vrije trombine kan overal in het bloedvatenstelsel voor bloedproppen zorgen. De trombine in de nanorobot wordt alleen afgeleverd in tumorbloedvaten. Daar wordt de proppen steeds groter en blokkeert uiteindelijk de bloedtoevoer naar de tumor.

De onderzoekers hebben in muizen gekeken naar het effect van deze nieuwe behandeling. Het dichtslibben van tumorbloedvaten begon binnen 24 uur. Tumorgroei werd geremd en sommige tumoren begonnen te krimpen. De bloedvaten in gezond weefsel raakten niet verstopt.

De DNA-nanorobot kan natuurlijk ook worden ingezet om andere moleculen te vervoeren.

Bron: Nature Biotechnology