De hand van de meester

De meest persoonlijke sporen van kunstenaars uit het verleden zijn de vingerafdrukken die ze achterlieten tijdens het maken van hun meesterwerken. Die zijn veelal genegeerd in de kunstgeschiedenis, maar nieuw onderzoek is erop gericht om het potentieel van dit soort sporen in de toekomst ten volste te benutten.

Kunsthistorici vertonen iets dat nog het meest lijkt op mystieke eerbied als ze het hebben over mogelijke vinger- en handpalmafdrukken op schilderijen van Leonardo da Vinci, maar andere persoonlijke afdrukken hebben weinig aandacht gekregen in het kunstonderzoek. Džemila Šero, die als postdoc aan het Centrum Wiskunde & Informatica in Amsterdam zocht naar innovatieve manieren om vingerafdrukken op kunstwerken te documenteren, biedt een verklaring voor het feit dat deze afdrukken vaak worden verwaarloosd en nauwelijks worden vermeld in museumarchieven: ‘Het komt waarschijnlijk doordat conservatoren niet de middelen hadden om ze goed te documenteren, behalve door ze simpelweg te fotograferen, en omdat er geen mogelijkheid was om ze goed te kunnen vergelijken met andere sporen.’

 

0098-Mockup-KNCV_Betaalhekje_412x374

Verder lezen?
Maak eenvoudig een gratis profiel aan.

  • krijg toegang tot ons online archief met meer dan 10.000 artikelen over chemie, life sciences en procestechnologie;
  • kijk webinars live mee of later terug, lees exclusieve online-only content en plaats reacties op artikelen;
  • ontvang elke week onze nieuwsbrief C2Weekly in je mailbox met nieuws en ontwikkelingen zodat je altijd up-to-date bent.

Als lid van de KNCVKVCVNBV, of NVBMB  heeft u onbeperkt toegang tot deze site, u kunt hier inloggen.

0098-Mockup-KNCV_Betaalhekje_Logo-balk