DNA bewijst: Anastasia was nep

Alle dames die zich sinds 1918 hebben uitgegeven voor grootvorstin Anastasia, een dochter van de laatste tsaar aller Russen, belazerden de boel. Het gehele gezin van Nicolaas II is indertijd uitgemoord door de bolsjewieken, en dat was inclusief de echte Anastasia. Russische en Amerikaanse onderzoekers publiceren deze week het definitieve op DNA-analyse gebaseerde bewijs op de website van PNAS.

Het gezin bestond uit zeven personen. Kort na de executie waren er al geruchten dat een van de dochters zou zijn ontsnapt. Die geruchten werden nog sterker toen begin jaren negentig, kort na de val van het communisme, het graf werd geopend en er maar vijf skeletten in bleken te liggen. Kroonprins Aleksej was zoek, net als een van zijn vier zusters.

In juli 2007 werden in de buurt de stoffelijke resten van nog twee mensen gevonden. Vermoed werd al dat dit de twee vermiste kinderen van de tsaar waren, maar zeker was het niet.

Geneticus Evgeny Rogaev (University of Massachusetts Medical School) is er nu in geslaagd om voldoende DNA uit de botten te isoleren voor genetische tests. Het is onder meer vergeleken met DNA uit bloedvlekken op een hemd dat de tsaar droeg tijdens een eerdere moordaanslag, en dat onlangs werd teruggevonden in de Hermitage in Sint Petersburg.

Ook werd mitochondriaal DNA, dat via de moederlijke lijn wordt overgeërfd, overgeleken met dat van nog levende verwanten van de Britse koningin Victoria, die de grootmoeder was van Nicolaas’ vrouw Alexandra.

Alles bij elkaar zijn Rogaev en collega’s er nu van overtuigd dat de twee skeletten uit 2007 inderdaad hebben toebehoord aan kinderen van Nicolaas. Waarmee de familie dus weer compleet is.

bron: University of Massachusetts