Ontdekkingsdrang gevoed door gebrek aan cannabinoïdreceptoren

Een lage concentratie aan cannabinoïdreceptoren in de hersenen leidt bij mensen tot een verhoogde ontdekkingsdrang en een verminderde angst om naar nieuwe situaties en ervaringen te zoeken. Dat stellen klinische onderzoekers van de afdelingen Nucleaire Geneeskunde en Psychiatrie van de Katholieke Universiteit Leuven in het tijdschrift Archives of General Psychiatry. Ze denken dat hun ontdekking een handvat biedt bij de behandeling van drugsmisbruik, eetstoornissen en ander verslavingsgedrag.

Dat er een verband bestaat tussen individuele persoonlijkheidskenmerken en chemische processen in de hersenen werd al langer vermoed, maar wetenschappelijk bewijs was er tot nu toe niet.

De Vlamingen hebben gekeken naar het zogeheten endocannabinoïdsysteem in de hersenen. Endocannabinoïden zijn verwant aan de THC uit cannabis, alleen maakt het menselijk lichaam ze zelf aan als signaalstof.
<>
De onderzoekers spoten 47 mannen en vrouwen zonder drugsverleden in met een marker die zich bindt aan de cannabinoïdreceptoren. Met positronemissietomografie (PET) werden vervolgens de markers opgespoord. De scans werden naast de resultaten van een klassieke temperament- en karaktertest gelegd.

Resultaat: mensen die voortdurend op zoek zijn naar nieuwe situaties en ervaringen zonder stil te staan bij mogelijke risico’s, hebben minder cannabinoïdreceptoren dan mensen die bang zijn voor nieuwe kicks. Het verband is het sterkst in de amygdala, een gebied in de hersenen dat verantwoordelijk is voor emotioneel leergedrag en angstuitdoving. De onderzoekers denken dan ook dat het endocannabinoïdsysteem een rol speelt bij het emotioneel aanleren van angstprikkels, hetgeen evolutionair gezien een waardevol overlevingsmechanisme is.

Of deze waarneming ook het (vermeende) verband tussen journalistieke beroepen en frequent cafébezoek verklaart, is een interessante vraag.

bron: K.U. Leuven