Champagne smaakt het beste wanneer je haar inschenkt alsof het bier is, dus langs de wand van een schuin gehouden glas. Ook koelen vooraf is aan te bevelen, zo melden onderzoekers van de universiteit van Reims (uiteraard!) in het Journal of Agricultural and Food Chemistry.

Volgens Gérard Liger-Belair en zijn collega’s is op deze manier het koolstofdioxideverlies tijdens het uitschenken minimaal. En dat is nou net wat je wilt bereiken wanneer je aanneemt dat de CO2-bubbels essentieel zijn voor de overdracht van smaak en aroma, en voor het mondgevoel.

De Fransen hebben het experimenteel bepaald door champagne (merk Pommery) op twee manieren in te schenken: volgens de bier-manier en volgens de klassieke champagnemanier, dus midden in een glas dat rechtop staat. Ze maten de CO2-gehaltes zowel direct na het ontkurken als direct na het inschenken, volgens een enzymatische bepaling die voor champagne gebruikelijk schijnt te zijn.

Ook maakten ze met een infraroodcamera opnames van de ontsnappende CO2-wolk tijdens het inschenken.

De onderzoekers werken nog aan een compleet mathematisch model dat het gedrag van CO2 tijdens het schenken bescrhijft, maar ze denken al te weten de verschillen te maken hebben met turbulentie in de vloeistof.

bron: American Chemical Society