Een eiwit dat van nature voorkomt in bananen bindt zich aan een manteleiwit van het hiv-virus, en kan daardoor besmetting voorkomen. Het werkt net zo goed als de huidige synthetische hiv-remmers T-20 en maraviroc maar het is in principe veel goedkoper, zo claimen onderzoekers van de University of Michigan in het Journal of Biological Chemistry.

Hun grootste prestatie is wellicht dat ze er in zijn geslaagd om het eiwit heelhuids uit die bananen te krijgen.

Het eiwit,dat de naam BanLec heeft meegekregen, is een lectine dat bepaalde mannosehoudende suikers bindt. Met name het hiv-manteleiwit gp120. Daarbij lijkt het er op dat het virus aan een of twee mutaties niet genoeg heeft om aan zo’n lectine-aanval te ontkomen.

De ontdekkers zien vooral toepassingen in preventieve vaginale gels die hiv-besmetting tijdens verkrachting moeten voorkomen. Tot nu toe is het niet echt gelukt iets in die richting te formuleren dat echt goed werkte, maar BanLec lijkt op het eerste gezicht een bruikbare kandidaat.

Wel wordt benadrukt dat de eerste klinische test nog jaren op zich kan laten wachten.

bron: University of Michigan