Voortaan kun je binnen 3 uur vaststellen of iemand tuberculose, MRSA of een andere bacteriële infectie onder de leden heeft. Dankzij een lab op een chip met ingebouwde NMR, melden onderzoekers van Massachusetts General Hospital.

Tot nu toe moest je die bacteriën op kweek zetten en was je soms weken verder voordat je een diagnose had, áls de identificatie al lukte.

De chip is oorspronkelijk ontwikkeld om kanker op te sporen aan de hand van biomarkers. Het basisidee is dat je die selectief labelt met magnetische nanodeeltjes, waarna je de combinatie detecteert met NMR.

Om bacteriën te vinden is de chip uitgebreid met een PCR-sectie die een karakteristiek deel van het genoom van de gezochte soort vermenigvuldigt. Dat kan zowel DNA als RNA zijn. In een eerste publicatie, die 2 weken geleden verscheen in Nature Communications, wordt de tuberkelbacil Mycobacterium tuberculosis opgespoord aan de hand van zijn DNA.

Een tweede publicatie, zojuist online gezet door Nature Nanotechnology, richt zich op ribosomaal RNA waarmee minstens 13 verschillende pathogenen uit elkaar kunnen worden gehouden, waaronder E.coli, S.pneumoniae en de ziekenhuisbacterie MRSA. Daarbij lijk je alle mogelijke lichaamsvloeistoffen te kunnen gebruiken als input: bloed, urine gal en vocht uit een abces.

In alle gevallen worden de gekopieerde sequenties als het ware gesandwiched tussen een kunststof dragerbolletje dat met complementaire sequenties is gelabeld, en magnetische nanobolletjes aan het andere uiteinde. Waarna de NMR het verschil tussen losse en gebonden bolletjes kan ‘zien’.

Volgens de onderzoekers kost de hele diagnose maar 2 à 3 uur en is hij zeer betrouwbaar. Bij een test met de tuberculosevariant werden alle echte partiënten er uit gepikt zonder vals-positieven. En bij de rRNA-versie kwamen de resultaten xonsequent overeen met die van traditionele kweekjes.

bron: Massachusetts General Hospital