De structuur van de chinazolinon-antibioticum

Er is weer een nieuw antibioticum dat de MRSA bacterie kan bestrijden. Amerikaanse onderzoekers melden in JACS dat ze een chinazolinon-molecuul hebben gemaakt dat zorgt dat zo’n bacterie geen celwanden meer kan maken.

Volgens Shahriar Mobashery en zijn collega’s van de University of Notre Dame kunnen chinazolinon-moleculen resistente bacteriën stoppen. De basis van deze moleculen bestaat uit een benzeenring en een cyclisch keton met enkele stikstofatomen in de ring. Het molecuul kun je uitbreiden met verschillende zijgroepen om de werking te verbeteren.

Uit een database hebben de onderzoekers 1,2 miljoen potentieel actieve moleculen gescreend. Met een computermodel keken ze naar de binding van de moleculen in de actieve plek van de bacterie. De 118 beste moleculen werden ingekocht en gescreend op activiteit tegen een variëteit aan bacteriën. Uiteindelijk bleef er één molecuul over, waarvan de onderzoekers nog 80 analogen hebben gesynthetiseerd.

De onderzoekers testten alle analogen op stabiliteit, toxiciteit, antibacteriële activiteit en werkzaamheid in muizen met de MRSA bacterie. De winnaar bleek met zijn benzeengroepen, cyano-zijketen en zuurgroep een perfecte interactie te hebben met de actieve plek. Door deze interacties zorgt het molecuul ervoor dat de bacterie geen celwanden meer kan maken.

De activiteit van het nieuwe antibioticum is vergelijkbaar met andere antibiotica, maar het molecuul werkt ook tegen MRSA varianten die momenteel resistent zijn. Bovendien is het niet toxisch en in water oplosbaar als natrium zout.