Alles onder controle dankzij chiptechnologie

e2e1c38e-0515-45b6-a12f-290ed04e8c19

Beeld: imec

De chips die ook in je telefoon zitten, kunnen een revolutie betekenen voor de bioprocesindustrie. Imec-onderzoekers werken hard aan vijf technieken waarmee je het productieproces makkelijker en sneller kunt monitoren.

Veel bioprocessen steken ongelooflijk nauw. Daarom moet je elke stap strak monitoren, bijvoorbeeld om te zien of de pH goed is, de eiwit- en DNA-concentratie op orde is, en of er geen verontreiniging is opgetreden. ‘Er zitten verschillende nadelen aan de huidige analysetechnieken’, vertelt Olivier Henry, programmadirecteur Life Sciences and Medical Device Technologies van het onderzoekscentrum Imec in Leuven. ‘Ten eerste heb je heel veel van deze probes nodig, want ze meten elk maar één parameter. Ten tweede zijn ze vaak erg groot. Dit is vooral een groot probleem in de kleinere bioreactorvaten; die raken daardoor overbevolkt met sensoren.’

0098-Mockup-KNCV_Betaalhekje_412x374

Verder lezen?

• krijg toegang tot ons online archief met meer dan 10.000 artikelen over chemie, life sciences en procestechnologie;
  • kijk webinars live mee of later terug, lees exclusieve online-only content en plaats reacties op artikelen;
  • ontvang elke week onze nieuwsbrief C2Weekly in je mailbox met nieuws en ontwikkelingen zodat je altijd up-to-date bent.

Als lid van de KNCVKVCVNBV, of NVBMB  heeft u onbeperkt toegang tot deze site, u kunt hier inloggen.

0098-Mockup-KNCV_Betaalhekje_Logo-balk