DNA-vaccin kun je beter tatoeëren dan injecteren

Het tatoeëren van een DNA-vaccin is aanmerkelijk efficiënter dan injecteren in de spier. Dat blijkt uit werk van Duitse onderzoekers van het Duits kankeronderzoekscentrum in Heidelberg.

De onderzoekers testen een DNA-vaccin tegen het humaan papillomavirus in muizen. Dit vaccin brachten ze via een vibrerende naald in de huid, waardoor een wond ontstaat en een kleine ontsteking die het immuunsysteem op scherp zet.

Drie doses van getatoeëerd vaccin gaven een zestien keer hogere antilichaamrespons en een betere cellulaire respons dan drie injecties van het vaccin direct in de spier. Het getatoeëerde vaccin versloeg ook het geïnjecteerde vaccin als daaraan adjuvantia (hulpstoffen) waren toegevoegd, melden de onderzoekers in het open access tijdschrift Genetics Vaccines and Therapy.

“Tot nu toe waren DNA-vaccins niet succesvol vanwege hun lage efficiëntie”, vertelt onderzoeker Martin Müller. “Tatoeëren zou een manier kunnen zijn om deze vaccins wijdverbreid commercieel te kunnen toepassen.” Erg pijnlijk blijft de methode wel.

Bron: AlphaGalileo