Membraanreceptoren maken zenuwcel praatgraag

AMPA-receptoren op het membraan van de zenuwcel bepalen hoe goed deze cellen zenuwnetwerken kunnen vormen. De AMPA-receptor staat bekend als een belangrijke regelaar van zenuwactiviteit, doordat het die α-amino-3-hydroxyl-5-methyl-4-isoxazool-propionaat bindt. Bovendien zorgt de receptor dat herinneringen beter worden aangemaakt en opgeslagen. Maar iedereen dacht altijd dat de hoeveel AMPA-receptoren ín de cel belangrijk was, niet óp de cel.

Onderzoekers van het Amerikaanse Coldspring Laboratory in New York laten nu zien dat de hoeveelheid AMPA-receptoren niet alleen telt, maar dat je ook het transport van de receptor naar de buitenkant van de cel moet verhogen als je de zenuw communicatiever wil maken. Dat schrijven ze deze maand in Nature Neuroscience.

De groep onderzocht twee AMPA-receptoren, glu1 en glu2, die herinneringen creëren en die herinnering bewaren. Als ze de productie van de glu1-receptoren opvoerden, kwamen er niet meer receptoren op het membraan. Bij glu2 lukte dat wel. De cellen met meer glu2 op de buitenkant vormden ook meer verbindingen tussen neuronen.

Bron: NWO/ Nature Neuroscience