Aan iemands DNA kun je zien of hij langer is dan gemiddeld. Vooral handig als die iemand door de politie wordt gezocht, stelt Erasmus MC-onderzoeker Manfred Kayser in het tijdschrift Human Genetics.

De informatie kan ook handig zijn bij het beoordelen of kinderen, die een beetje harder groeien dan normaal, daadwerkelijk dreigen uit te komen op een ongezonde lichaamslengte. Daar kun je met groeiremmers iets aan doen, maar liever niet als het niet echt nodig is.

Kayser en collega’s vergeleken het DNA van 770 extreem lange Europese Nederlanders met dat van 9.591 landgenoten met een gemiddeld postuur. Daarbij keken ze naar 180 single nucleotide polymorphisms (SNPs) die in een eerdere studie (Genetic Investigation of ANthropocentric Traits, afgekort GIANT) waren aangewezen als lengtegerelateerd.

Van die ‘Giant SNP’s’ bleek 90 procent inderdaad lengtegerelateerd, en bij meer dan 40 procent bleek die relatie ook statistisch significant. Op basis van alle 180 kun je nog steeds niet met zekerheid voorspellen of iemand extreem lang is, maar op een schaal van 0,5 (random) tot 1,0 (absoluut zeker) komen de Rotterdammers uit op 0,75.

Eerder publiceerde Kayser al vergelijkbare methodes om iemands oogkleur, haarkleur of leeftijd te schatten. Hij denkt dat je nog veel meer uiterlijke trekjes uit het DNA kunt afleiden (of op z’n minst de extreme vormen daarvan) als je maar genoeg relevante SNP’s kunt verzamelen.

bron: Springer

Klik hier voor de begeleidende muziek.