Chemische binding tussen helium en zuurstof moet kunnen

De verbindingen CsFHeO and NMe4FHeO moeten in theorie kunnen bestaan. Dat stelt de Poolse chemicus Wojciech Grochala in het januarinummer van het Polish Journal of Chemistry. De Britse Royal Society of Chemistry heeft hem uitgenodigd om zijn theorie nader uit te leggen tijdens een symposium in Londen, begin december.

Helium staat bekend als het op een na minst reactieve element uit het periodiek systeem, na neon. Tot nu toe is het nog niemand gelukt om het bestaan van heliumverbindingen experimenteel aan te tonen.

Grochala’s moleculen gaan uit van het metastabiele F-HeO-anion, waarvan het bestaan in 2005 is voorspeld door de Taiwanees Hu. Het zou gewoon een kwestie zijn van het toevoegen van een geschikt kation. Volgens de berekeningen is er dan in het beste geval een halve elektronvolt nodig om de He-O binding kapot te krijgen.

Overigens zijn de verbindingen dan nog steeds zó instabiel dat ze waarschijnlijk alleen zijn te vinde bij temperaturen die slechts een paar graden boven het absolute nulpunt liggen. Grochala stelt voor om CsOF of NMe4OF op te lossen in een druppel vloeibaar helium en daar dan met een laser energie in te pompen. Langs spectroscopische weg zou je dan kunnen kijken of inderdaad de O-F bindingen worden verbroken en er een He-atoom tussen wordt geplakt.

bron: Universiteit van Warschau