Sociale isolatie verergert tumorgroei

Muizen die bij hun moeder worden weggehaald zijn vatbaarder voor kanker dan soortgenoten die ‘normaal’ opgroeien. En dat is te verklaren uit het feit dat de expressie van bepaalde genen meetbaar anders wordt, zo melden Suzanne Conzen en collega’s (University of Chicago) in het tijdschrift Cancer Prevention Research.

Het is niet de eerste keer dat er een link tussen sociale factoren en de prognose van chronische ziektes wordt gelegd, maar het is wel voor het eerst dat er een keihard moleculair verband is aangetoond.

De onderzoekers gebruikten een muizenstam (‘C3(1)/SV40 T-antigen’) met een genetische aanleg voor kanker in de melkklieren. Vrouwtjes die direct na het spenen in isolatie werden geplaatst, ontwikkelden meer en grotere tumoren dan vrouwtjes die in het eigen nest mochen blijven.

Bij nadere bestudering bleken bepaalde genen, die te maken hebben met lipidensythese en glycolyse, in de melkklieren van de geïsoleerde muizen duidelijk actiever te zijn dan normaal. Bekend is dat overexpressie van deze twee metabole processen inderdaad de groei van borsttumoren kan versnellen.

De onderzoekers concludeerden tevens een verhoogde productie van het strresshormoon corticosteron, en ze vermoeden dat dit de oorzaak is van de verhoogde genetische activiteit.

Conzen hoopt nu op het spoor te zijn van een manier om de groei van tumoren te vertragen (veel knuffelen, wellicht?) terwijl de gewijzigde genetische expressie misschien tevens biomarkers kan opleveren die waarschuwen voor een verhoogde kans op borstkanker.

Mits het bij mensen net zo werkt als bij muizen, uiteraard.