Amerikaanse onderzoekers hebben E. coli zo aangepast dat zij fluorhoudende diketides inbouwt in polymeren. Dat melden ze in Angewandte Chemie.

Dat is bijzonder, want natuurlijke organische moleculen die fluor bevatten komen nauwelijks voor. Dit terwijl fluor in synthetische moleculen veel wordt gebruikt, bijvoorbeeld in medicijnen, coatings op pannen en in koelmiddelen. Omdat de benodigde biosynthetische routes in de cel ontbreken is het is lastig om zulke moleculen biotechnologisch te produceren.

Om de productie toch mogelijk te maken in E. coli, pasten de onderzoekers verschillende enzymen aan, waardoor ze met een fluorhoudende variant van hun normale substraat nog steeds werken. Op deze manier hopen ze een platform te creëren die in de toekomst een breed scala aan toepassingen gaat hebben.

Om dit voor elkaar te krijgen, was de integratie nodig van een gen dat codeert voor een transporteiwit dat het startmateriaal fluormalonaat de cel in brengt. Andere aangepaste enzymen zorgen ervoor dat fluormalonyl coënzym A (CoA) ontstaat. Deze component zou een belangrijke basis kunnen zijn om allerlei fluorhoudende moleculen te produceren.

Vanuit deze CoA-variant kan de bacterie vervolgens bouwstenen maken die zij integreert in polyhydroxyalkanoaten (PHAs). Dit is voor de bacterie een manier om energie en koolstof op te slaan en voor ons een bouwsteen voor bioplastic.

Bron: Wiley