202404_ChemistryEuropeEarlyCareerResearchersMeeting_GroupPicture

Afgelopen april vond de derde Chemistry Europe Early Career Researcher Meeting plaats op het Wiley-kantoor in Weinheim.

Een groep van veertien jonge wetenschappers, uitgenodigd door Chemistry Europe en Wiley, besprak de toekomst van wetenschappelijke publicaties met redacteuren van de Chemistry Europe-tijdschriften. Onderwerpen als professioneel schrijven in het kader van opkomende machine learning-technieken, open access en de rol van sociale media bij het promoten van onderzoek kwamen uitgebreid aan bod. Ook besprak de groep wat de grootste uitdagingen zijn in het huidige publicatiesysteem voor een beginnende onderzoeker en wat de grootste zorgen en verwachtingen zijn voor de toekomst in AI-ondersteunde wetenschappelijke publicaties.

‘Ik heb het geluk gehad om aan dit evenement deel te nemen. Ik heb mijn netwerk uitgebreid over heel Europa, nieuwe samenwerkingsverbanden opgedaan en bijgedragen aan het vormgeven van de toekomst van publicaties in de chemie’, zegt Ioana Ilie, die namens de KNCV aan de bijeenkomst heeft deelgenomen.