Gen maakte suikerketens ingewikkelder

Onderzoekers hebben in de zandraket (Arabidopsis Thaliana) een gen ontdekt dat de suikerketens aan eiwitten een stuk ingewikkelder maakt. Het blokkeren van dit gen zorgt voor eenvoudigere suikerketens, die makkelijker te bewerken zijn.

Deze ontdekking komt van pas voor de onderzoekers, omdat zij uiteindelijk planten willen kweken die medicinale eiwitten produceren die in mensen hun werk doen. In mensen en andere zoogdieren krijgen alle eiwitten namelijk een suikerketen aangehangen, die vaak de activiteit van het eiwit verbetert en de vouwing beïnvloedt.

Het gen dat de Wageningse biologen hebben ontdekt, codeert voor het enzym mannosyltransferase. Dit enzym zit in het begin van de synthese van de suikerketens, en zorgt voor vertakkingen die de ketens ingewikkelder maken. In gist was zo’n gen al ontdekt, dus de vraag was of de zandraket dit ook in zijn genoom had zitten.

De onderzoekers kweekten een zandraket die veel minder mannosyltransferase aanmaakt. Hierdoor blijven de vertakte suikerketens uit en krijgen de eiwitten een veel eenvoudiger aan hun N-terminus gehangen, meldt het onderzoeksteam, waar ook biologen van Plant Research International en Wageningen Universiteit deel van uitmaakten.

De resultaten zijn gepubliceerd in het tijdschrift The Plant Cell.

Bron: Plant research international/Plant Cell