Aanpak klimaatverandering krijgt hulp van buitenaf

Nieuwe informatie over de planeet Venus kan voorspellen hoe de opwarming van de aarde verder gaat. De Venus Express van Esa heeft nieuwe informatie opgeleverd die gepubliceerd is in Nature.

Beide planeten zijn qua maat, gewicht en samenstelling heel vergelijkbaar. Nu is duidelijk geworden dat er, nog meer dan op aarde, ook bliksem voorkomt op Venus. Dit werd tot nog toe bestreden. Ook zijn er wervelwinden aan de polen van Venus waargenomen. Voor vulkanische activiteit is nog geen enkel bewijs gezien.

Het verschil in temperatuur, op Venus is het gemiddeld 467 graden Celsius, kan niet alleen verklaard worden door de kortere afstand tot de zon. Venus mist het magnetische schild dat de Aarde beschermt tegen de zonnewind. Deze stroom van geladen deeltjes blaast de elementen waterstof, helium en zuurstof weg. Hetzelfde geldt voor water, vermoeden de onderzoekers. Dit was ooit ruim aanwezig, maar is nu verdwenen.

Venus was ooit ongeveer hetzelfde als Aarde, wellicht zelfs met leven. De opwarming van de vrouwelijke planeet die in de afgelopen miljarden jaren heeft plaatsgevonden kan ons op Aarde helpen met hetzelfde probleem om te gaan. Een planeet van meer dan vierhonderd graden is echter nog lichtjaren van ons verwijderd.

Bron: BBC News