Nieuwe methode voorspelt houdbaarheid medicijnen

Een nieuwe methode kan snel laten zien of eiwitmedicijnen de tand des tijd kunnen weerstaan. Een laagje suikers moet deze eiwitten, zoals insuline en vaccins, stabiel houden. Nu ontwikkelen farmaceuten hun suikercoatings via trial and error en kijken na een jaar of twee of de formulering nog stabiel zijn.

Wetenschappers van het Amerikaanse National Institute of Standards and Technology (NIST) bekeken de formuleringen met een fluorescente probe, en richten zich vooral op de waterstofbruggen.

In de formuleringen nemen vloeibare suikers de plaats in van de watermoleculen rond de eiwitten. Door snel invriezen vormen de suikers geen kristallen, maar vangen zij de eiwitten en voorkómen ze de degradatie van het medicijn.

De nieuwe methode toont binnen minuten na het vriesdrogen na de formulering hoe stabiel het medicijn zal zijn, wat uiteraard veel tijd en geld scheelt ten opzichte van afwachten, melden de wetenschappers in een presentatie tijdens de National Meeting van de American Chemical Society in Philadelphia.

Bron: ACS