Het gebruik van e-sigaretten kan leiden tot celschade, zo stellen onderzoekers van de universiteit van Californië deze week in Oral Oncology.

Niet-rokers hebben wel minder last van de troep van e-sigaretrokers.

Het team testte in vitro het effect van de damp van verschillende soorten elektronische sigaretten. De onderzoekers stelden humane epitheelcellen bloot aan de damp uit de e-sigaretten variërend van 48 uur tot acht weken. Ze gebruikten daarbij verschillende merken, met en zonder nicotine en vergeleken dit met cellen die ze niet blootstelden aan de sigarettendamp.

De toxiciteit van de elektronische sigaretten bepaalde het team onder meer door te kijken naar de celdood en de DNA-schade in de cellen.

Opmerkelijk genoeg bleek zowel de apoptose en DNA-schade in de sigaretten met als zonder nicotine verhoogd ten opzichte van de controlegroep.
De onderzoekers vermoeden dat formaldehyde en butaandion in ieder geval een rol spelen in de toxiciteit. Beide stoffen worden in veel e-sigaretten gebruikt.

Een van de auteurs, hoogleraar pathologie Jessica Wang-Rodriquez, stelt wel dat de resultaten niet een op een te vergelijken zijn met het normale gebruik van de e-sigaretten. ‘Het onderzoek is zo opgezet alsof iemand urenlang zou roken.’ Desalniettemin durft de Californische hoogleraar wel te stellen dat het roken van de elektronische variant niet gezonder is dan normale sigaretten.

Bron: Oral Oncology