Afkickdrug doodt leukemiecellen

Methadon wordt vooral gebruikt om heroïnejunkies van hun verslaving af te helpen, maar volgens Duitse onderzoekers kan het ook kankerpatiënten van hun ziekte verlossen. Volgens hun in Cancer Research gepubliceerde onderzoek, zijn zelfs nu nog onbehandelbare vormen van leukemie niet tegen de drug bestand.

Eerder was al bekend dat sommige kankercellen, waaronder die van leukemie, een opiumreceptor hebben. Bij longkanker was al gebleken dat die receptor mogelijk tot celdood kan leiden. Dat bracht de Duitsers op het idee om het effect van methadon op een laboratoriumcultuur van leukemiecellen te testen, waarvan enkele al resistent waren tegen chemotherapie en bestraling.

Uit het onderzoek bleek dat methadon net zo effectief was als chemotherapie en straling tegen de niet-resistente cellen. Maar ook de resistente cellen het niet overleefden. Gewone bloed lymfocieten – een speciaal type witte bloedcel – bleven echter onaangetast. Ondanks dat ook de resistente kankercellen uit de weg werden geruimd, lijkt het mechanisme van methadon sterk op dat van bestaande chemotherapiemedicijnen. Beiden activeren capase-enzymen via de mitochondriën, waardoor een celdodingsmechanisme in werking treedt.

Drugverslaving vormt mogelijk nog wel een struikelblok voor de therapie. Methadon wordt dan wel gebruikt voor afkicken, het opium is minstens zo verslavend als heroïne ondanks dat het niet dezelfde roes geeft.

Bron: American Association for Cancer Research