AFM-naald met antilichamen ziet cruciaal eiwit

De bodembacterie Shewanella oneidensis reduceert metaalionen tot hun ongeladen vorm door eiwitten naar zijn membraan te brengen die met de metaalionen binden. Onderzoekers van Ohio State University hebben dit proces in beeld gebracht met een nieuw type microscopie, schrijven ze deze week in Applied Environmental Microbiology.

De wetenschappers lieten de naald van een atomic force microscope glijden over een oppervlak van het mineraal hematiet (Fe2O3), waarop de bacterie zat. Ze coaten de naald met antilichamen voor het eiwit OmcA, dat de bacterie gebruikt om elektronen te transporteren aan het metaaloxide. Als de naald iets meer kracht nodig had om zich los te trekken van het oppervlak, dan wisten de onderzoekers dat OmcA in het spel was.

De vondst moet duidelijk maken hoe de bacterie precies de schadelijke metalen reduceert en voorkomt dat de ionen in het grondwater terecht komen. Het Amerikaanse Department of Energy, die het onderzoek financierde, wil de bacterie inzetten om afval van kernwapens te zuiveren.

De onderzoekers willen nu een bacterievariant maken met meer OmcA, die hopelijk een nog betere vuilnisman is.

Bron: Ohio State University