Zelfreparerend rubber doet alsof het niet doorgesneden is

Een zelfplakkende fietsband lijkt binnen bereik, dankzij een nieuw soort rubber dat gewoon weer aan elkaar plakt nadat het doorgesneden is. Het rubber lijkt op een doorzichtig glasachtig plastic en bestaat uit een mengsel van diverse oligomeren.

Franse onderzoekers van de Ecole Superieur de Physique et Chimie Industrielles koppelden diverse mono, di- en tri-zuren aan functionele groepen die veel waterstofbruggen kunnen maken, waaronder amidoethylimidazolidon, di(aminoethyl)ureum en diamide-tetraethyl-triureum.

Als het rubber in tweeën wordt gesneden, worden de waterstofbruggen met de buren verbroken en een aantal zuren wordt gescheiden van de ureumgroepen. Komt het materiaal weer bij elkaar, dan worden deze banden hersteld.

Al na een kwartier is het rubber weer op te rekken tot twee keer de normale lengte zonder dat het weer scheurt. Voor grotere belastingen moet je het rubber langer laten liggen.

Gesneden rubber op kamertemperatuur verliest na 48 uur zijn zelfhelend vermogen, een heet monster van 90 graden al na een kwartier, zo publiceerden de onderzoekers van de in Parijs in Nature.

Of het rubber ook voor stuiterballen geschikt is, hebben de onderzoekers niet getest. Maar groepsleider Ludwik Leibler heeft een kindvriendelijke toepassing van het rubber voor ogen. “Het zou toch leuk zijn als kinderen hun gebroken speelgoed weer in elkaar konden zetten.”

Bron: BBC, Nature News