Kleurstoffen uit planten zijn te beïnvloeden

Britse onderzoekers zijn erachter welke enzymen de kleuren van bloemen beïnvloeden. De ontdekking van de genen die coderen voor deze enzymen biedt mogelijkheden bij kankeronderzoek en in de voedselindustrie.

Anthocyanen komen in de meeste planten voor en geven bloemen en vruchten hun kleur. Onder andere rode kool heeft zijn paars rode kleur hieraan te danken. Dit is ook de zuur/base indicator in rode koolsap die in zuur milieu rood kleurt en blauwgroen in een basische omgeving. Naast kleuring geven de stoffen ook bescherming tegen stress en ziekte bij planten.

De wetenschappers van het John Innes Centre and Institute of Food Research in Norwich ontdekten welke genen verantwoordelijk zijn voor de enzymen die deze kleurstoffen chemisch kunnen wijzigen en daarmee de eigenschappen veranderen. Ze zagen dat enkele van dit soort genen aangezet werden als de plant Arabidopsis anthocyanen maakte in een reactie op stress. Overgezet naar de tabaksplant zorgden dezelfde genen voor een lichte kleurverandering. Een bevestiging dat de genen via de enzymen inderdaad anthocyanen kunnen wijzigen.

Omdat de gemodificeerde kleurstoffen stabieler zijn dan ongemodificeerde biedt dit mogelijkheden om kunstmatige kleurstoffen in voedsel te vervangen. Daarnaast helpt de ontdekking van de genen bij kankeronderzoek. Anthocyanen beschikken namelijk over antioxidante eigenschappen.

Bron: Biotechnology and Biological Sciences Research Council