Dikke mensen hebben misschien pech met hun darmflora

Bepaalde darmbacteriën zouden wel eens een mede-veroorzaker kunnen zijn van overgewicht. Dat schrijven Amerikaanse genoomonderzoekers van Washington University in Nature.

De onderzoekers bekeken de darmflora van muizen die door genetische modificatie dik waren. De dikke muizen hadden een verhoogde concentratie van de bacteriën uit de divisies Firmicutes en Bacteroides, micro-organismen die in staat zijn om vetten uit voeding om te zetten. In de ontlasting van de dikke muizen zaten dan ook minder caloriën, wat wijst op een verhoogde opname in het lichaam.

De onderzoekers injecteerden vervolgens de bacteriën van dikke muizen in gewone muizen die in een steriele kooi zaten en zelf weinig darmbacteriën hadden. Het percentage vet in deze dunne muizen steeg na transplantatie binnen twee weken van 27 naar 42 procent, terwijl ze niet meer aten dan daarvoor. Hieruit bleek dat de bacteriën wel degelijk een oorzaak van een obesitas kunnen zijn, en niet een gevolg.

Het is echter nog maar de vraag over een bacterietransplantatie ooit het ultieme afslankmiddel kan worden. Men hoeft in elk geval niet bang te zijn dat overgewicht besmettelijk is. “Er is geen makkelijke manier om deze dikke bacteriën over te dragen op andere mensen”, zegt onderzoeker Randy Seeley.

Bron: Nature