Schakel het enzym caseïne kinase 1epsilon (CK1e) uit en je stapt voortaan ontspannen het vliegtuig uit, nadat je net in Bangkok of San Francisco bent geland. David Bechtold van de universiteit van Manchester ontdekte samen met zijn team dat dit enzym deel uitmaakt van je biologische klok. Het systeem, waar CK1e volgens de onderzoekers een belangrijk deel van is, zorgt ervoor dat vrijwel al je weefsels en zelfs cellen een circadiaans ritme (24-uursritme) aanhouden.

Naast in vitro-onderzoek voerde het Amerikaanse team in vivo-onderzoek met muizen zonder CK1e uit. Hier zag het team dat deze muizen zich veel gemakkelijker aanpassen wanneer er een verschuiving plaatsvond in het ritme van licht en donker. Vergelijkbare resultaten namen de Schotten waar wanneer zij de temperatuurswisselingen veranderden.

Bij muizen waar het enzym onderdrukt werd door geneesmiddelen was hetzelfde effect te zien. De aanpassing van metabole activiteit, maar ook het slaap-wakkerritme, was bij muizen waar het enzym onderdrukt werd veel sneller gerealiseerd dan bij ‘normale’ muizen.

Volgens het onderzoeksteam, die deze week hun resultaten in Current Biology publiceerden, zorgen verstoring in het ritme van de biologische klok voor ziekten zoals diabetes en obesiteit. Met verder onderzoek hoopt het team beter te begrijpen hoe deze ziekten met de biologische klok verbonden zijn. Ook hopen ze aanwijzingen te kunnen vinden waardoor mensen met werk met wisselende diensten hier beter mee om kunnen gaan.