Epigenetische poortwachter in stamcellen ontdekt

blastocyst

Beeld: Shutterstock

Menselijke pluripotente stamcellen kunnen alle soorten cellen worden, maar bezitten epigenetische mechanismen die sommige celpaden tegenhouden, blijkt uit een Vlaams-Nederlandse studie in Nature Cell Biology.

Naïeve menselijke pluripotente stamcellen (hPSC’s) kunnen in theorie net als pre-implantatie morula embryos differentiëren tot vrijwel alle mogelijke soorten celtypes. Maar er zijn mechanismen aanwezig die de hPSC’s begrenzen, ontdekten de groepen van Maarten Dhaenens, Hendrik Marks, Peter Rugg-Gunn en Vincent Pasque.

fDe onderzoekers uit respectievelijk Gent, Nijmegen, Cambridge en Leuven keken specifiek naar de vorming van trofoblast-cellen uit hPSC’s. Trofoblast-cellen ontstaan normaal gesproken vier dagen na de samensmelting van een menselijke zaad- en eicel uit het morula embryo en vormen de basis voor de placenta. Normaliter ontstaan trofoblast-cellen echter niet spontaan uit hPSC’s, wat lijkt te suggereren dat de vorming actief onderdrukt wordt. Met een multi-omics-aanpak onderzochten ze wat die barrière zou kunnen zijn.

0098-Mockup-KNCV_Betaalhekje_412x374

Verder lezen?

• krijg toegang tot ons online archief met meer dan 10.000 artikelen over chemie, life sciences en procestechnologie;
  • kijk webinars live mee of later terug, lees exclusieve online-only content en plaats reacties op artikelen;
  • ontvang elke week onze nieuwsbrief C2Weekly in je mailbox met nieuws en ontwikkelingen zodat je altijd up-to-date bent.

Als lid van de KNCVKVCVNBV, of NVBMB  heeft u onbeperkt toegang tot deze site, u kunt hier inloggen.

0098-Mockup-KNCV_Betaalhekje_Logo-balk