Marker voor kwaadaardige tumoren ontdekt

Een nieuw ontdekt eiwit zorgt ervoor dat borstkankercellen sneller uitzaaien. Dat ontdekten onderzoekers van de universiteit van Californië.

De onderzoekers troffen het eiwit, SATB-1, aan in tumorcellen. Hoe meer eiwit er in de cellen zat, hoe agressiever de tumor was.

Toen ze het eiwit in borstkankertumoren bij muizen tot expressie brachten, vonden ze meer uitzaaiingen in de longen, dan als SATB-1 niet aanwezig was, zo publiceerden de onderzoekers in Nature.

Omdat SATB-1 meer dan duizend genen aanstuurt om de tumor kwaadaardig te maken, denken ze wetenschappers dat dit gen een van de eerste schakels is in het uitzaaiingsproces. De vraag is nu alleen: wat zorgt weer voor verhoogde niveaus van SATB-1?

Het eiwit kan in elk geval gebruikt wordt als voorspeller van de agressie van de borsttumor. Patiënten kunnen dan hun therapie (chemotherapie en/of verwijdering van de borst) hierop aanpassen.

Nu kijken artsen vaak of er uitzaaiingen in de lymfeknopen zitten in de buurt van de borst, maar dan is het kwaad eigenlijk al geschied. Het eiwit aanpakken met medicijnen is niet mogelijk, menen de onderzoekers, omdat het zoveel genen beïnvloedt.

Bron: Nature News