Zeshonderd verschillende afbeeldingen en dertig dagen werken leidden tot een spectaculaire samensmelting van technologie en leven.

In de Nikon Small World Photo Competition werd deze afbeelding, waar in een microfluidic device zo’n 300.000 neuronen naar elkaar toe groeien, tweede. ‘De celpopulaties zijn gescheiden door een microfluidic gradient met siliconen kanaaltjes’, vertelt Esmeralda Paric, onderzoeker aan het Dementia Research Center van Macquarie University in Australië. Ze werkt aan tau, een eiwit dat betrokken is bij verschillende neurodegeneratieve ziektes. ‘De celpopulatie onderin hebben we aangezet om axonen (uitlopers van neuronen, red.) te groeien richting de celpopulatie bovenin. We kunnen beide helften verschillend behandelen en zo zien welk effect dat heeft op de onderlinge interactie.’