Artsen testten op de verkeerde allergenen

Andere eiwitten veroorzaken appelallergie dan tot nu toe gedacht. Wageningse onderzoekers hebben dat ontdekt via een genetische screening van twee verschillende appelsoorten.

De onderzoekers vergeleken het eiwitprofiel van de Santana en Priscilla, die weinig allergische reacties veroorzaken, met de Golden Delicious, waar wel veel mensen uitslag van krijgen. De eiwitten uit de zogenoemde Mal d1-groep waren sterk geconserveerd in Golden Delicious, zoals verwacht.

Maar het waren vooral eiwit nummer D1.04 en D06A die de allergische reacties veroorzaken, en niet de veel voorkomende eiwitten Mald01 en d02 waar artsen nu meestal voedselallergie mee aantonen, schrijven de onderzoekers in het open access tijdschrift BMC Plant Biology.

“Uit ons onderzoek blijkt dat Mald01 en d02 waarschijnlijk niet de belangrijkste eiwitvarianten zijn voor een allergische reactie”, vertelt Eric van de Weg van Plant Research international, een van de auteurs van het artikel. “Medici baseren hun allergiemetingen vooral op een eiwitvariant die nauwlijks onderscheidend is voor laag- en hoogallergene appels.”

Volgens Van de Weg moeten appelveredelaars bovendien met meer genen rekening houden dan ze tot nu toe deden.

Bron: WUR