Werkingmechanisme DDT in borstkanker ontrafeld

Een metaboliet van DDT doet borstkankercellen groeien doordat de stof de receptor voor mannelijke geslachtshormonen (androgenen) blokkeert. Dat melden onderzoekers uit Quebec in Breast Cancer Research.

Hun ontdekking is opvallend, want tot nu toe was de aandacht van borstkankeronderzoekers vooral gericht op de oestrogeenreceptoren van kankercellen, waaraan het vrouwelijk hormoon oestradiol bindt.

Veel borsttumoren groeien sneller onder invloed van oestrogeen. Vandaar dat veel antikankermiddelen zoals tamoxifen de oestrogeenreceptor blokkeren. Nu blijkt de androgeenreceptor precies andersom werkt: het blokkeren van dit eiwit werkt tumorgroei juist in de hand.

De boosdoener is de metaboliet 1,1-dichloro-2,2-bis(chlorofenyl)ethyleen (p,p’-DDE). Deze stof blijkt de groei van borstkankercellen te bevorderen als deze cellen receptoren hebben voor oestrogenen en androgenen. Ook keken de onderzoekers naar cellen die de androgeenreceptor tot overexpressie brengen. In deze cellijn bevorderde p,p’-DDE even sterk de celgroei als een antiandrogeen hydroflutamide.

Het team onderzoekt nu het effect van p,p-DDE samen met een mix van chemicaliën die oestrogene en androgene werkingen hebben.

Bron: Alpha Galileo