Synthese brengt alkenen zusammen

Zusammen alkenen

Beeld: Shutterstock, bewerkt

Groningse onderzoekers vonden een makkelijkere manier om alkenen te maken waarbij de functionele groepen aan dezelfde kant zitten, aldus een paper in Science Advances.

Alkeenverbindingen (C=C) vind je in biologisch actieve stoffen terug en staan aan de basis van veel chemische reacties. Bij het maken van functionele alkenen kun je theoretisch gezien twee kanten op: óf de belangrijkste groepen aan beide kanten van het alkeen zitten aan dezelfde kant (\C=C/), óf juist aan de tegenovergestelde zijde (/C=C/). Die eerste variant noem je Z-alkenen – naar het Duitse zusammen – en de tweede E-alkenen, van het Duitse entgegen. E-alkenen zijn thermodynamisch gezien stabieler en makkelijker om te maken, maar soms wil je liever de Z-variant hebben. De groep van Syuzanna Harutyunyan van de Rijksuniversiteit Groningen heeft een manier gevonden om selectief die Z-variant te maken.

0098-Mockup-KNCV_Betaalhekje_412x374

Verder lezen?

• krijg toegang tot ons online archief met meer dan 10.000 artikelen over chemie, life sciences en procestechnologie;
  • kijk webinars live mee of later terug, lees exclusieve online-only content en plaats reacties op artikelen;
  • ontvang elke week onze nieuwsbrief C2Weekly in je mailbox met nieuws en ontwikkelingen zodat je altijd up-to-date bent.

Als lid van de KNCVKVCVNBV, of NVBMB  heeft u onbeperkt toegang tot deze site, u kunt hier inloggen.

0098-Mockup-KNCV_Betaalhekje_Logo-balk